Ból szyi z problemu w klatce piersiowej?

W leczeniu stosowanym przez fizjoterapeutów i osteopatów często spotkać możemy się z sytuacją w której, mimo problemu bólowego w obrębie szyi terapeuta rozpoczyna pracę w obrębie klatki piersiowej a nawet miednicy!

Każda terapia jest zawsze indywidualnie dopasowywana do pacjenta, właśnie tak działamy w Wielkopolskim Centrum Fizjoterapii, ponieważ doskonale wiemy, że każdy pacjent jest inny i jego ciało przeszło inną historię.

W jednym z najnowszych badań oceniano skuteczność dwóch podejść terapeutycznych: terapii manualnej bezpośrednio na szyi w porównaniu do terapii manualnej w rejonie szyi oraz klatki piersiowej. Badanie tylko potwierdziło znany nam już scenariusz, ponieważ pacjenci poddani terapii obejmującej również klatkę piersiową zgłosili istotnie większe zmniejszenie bólu i poprawę funkcji (1) . Na czym może polegać terapia klatki piersiowej? Rozluźnianie okolicy przepony, mobilizacja stawów żebrowo-poprzecznych oraz praca nad aktywacją rzadziej używanego toru oddechowego. Osteopaci pokusić mogą się również o opracowanie stref skórno-odruchowych Jarricot i pracę nad drenażem płynów w okolicy górnego otworu klatki piersiowej i struktur krzyżując najważniejsze naczynia krwionośne.

1. Arsh , Darain H, Effectiveness of manual therapy to the cervical spine with and without manual therapy to the upper thoracic spine in the management of non-specific neck pain; a randomized controlled trial. J Pak Med Assoc. 2020 Mar;70(3):399-403. doi: 10.5455/JPMA.300523.