Joga lekarstwem na ból głowy

Z bólem głowy każdy z nas zmagał się chociaż jeden raz w życiu. Jest to tak powszechne, że naprawdę trudno spotkać kogoś, kogo głowa nigdy nie bolała. Jednak przyczyna bólu głowy u każdego może być nieco inna. W tym poście zajmiemy się migreną i napięciowym bólem głowy. Przyczyn migreny może być wiele, najczęściej i szeroko uznawaną przyczyną jest zaburzenie naczynioruchowe, na skutek którego naczynia w obrębie naszej czaszki mają zaburzone zwiększanie i zmniejszanie swojego przepływu. W przypadku napięciowych bóli głowy mówimy o bólu spowodowanym nadmierną aktywnością mięśnia w okolicy głowy i szyi oraz istnieniem mięśniowo-powięziowych punktów spustowych, które to generować mogą ten rodzaj bólu.

W leczeniu migreny skuteczne u części pacjentów zdaje się wykorzystanie leków. Jednak nie u wszystkich one działają co tylko podsyca sprawę złożoności samej migreny. W napięciowych bólach głowy doskonale sprawdza się terapia manualna wykonywana przez fizjoterapeutę lub osteopatę. Jak zaraz się przekonamy, super efekty ma również joga!

Wyniki przeglądu literatury, który poświęcony został badaniom nad wpływem jogi na leczenie napięciowego i/lub migrenowego bólu głowy sugerują, że joga świetnie sprawdza się w leczeniu napięciowego bólu głowy!??

Zaobserwowano, że pod wpływem jogi napady bólowe u pacjentów z napięciowymi bólami głowy pojawiały się rzadziej, były krótsze oraz przede wszystkim mniej intensywne.

W przypadku osób ze stwierdzoną migreną nie udało się zaobserwować takiej zależności

Anheyer D, Klose P, Lauche R, Saha F, Cramer H. Yoga for Treating Headaches: a Systematic Review and Meta-analysis. Journal of General Internal Medicine. 2019;35(3):846-854.